In Nederland zijn verschillende Commissies Regionaal Overleg (CRO’s) actief. De leden binnen deze commissies vertegenwoordigen de verschillende belangen die spelen rondom de zogeheten regionale luchthavens van nationaal belang.
Binnen deze CRO’s zijn ook leden die benoemd zijn als bewonersvertegenwoordiger. Hun belangrijkste taak is het bewaken van een goed en aanvaardbaar woon- en leefklimaat in de omgeving van de luchthaven. Voldoende rust en zo min mogelijk (slaap)verstoring zijn daarbij belangrijke onderwerpen.
Stichting ABReL is opgericht om deze bewonersvertegenwoordigers van de CRO’s inhoudelijk te ondersteunen bij hun werkzaamheden.
Stichting ABReL houdt zich bezig met de volgende zaken:
In het kader van de nieuwe Luchtvaartnota zijn de gezamenlijke bewonersvertegenwoordigers van mening dat:
De Luchtvaartnota 2020 – 2050 de balans moet waarborgen tussen de belangen van luchtvaart, haar economische potenties en de belangen van de omwonenden.
Hierbij gaat het om:
Er moet nadrukkelijk onderscheid worden gemaakt in bestemmingen en het beleid dat daarbij hoort. Bepalend is de kwaliteit van de verbindingen/bestemmingen die door de verschillende airlines worden onderhouden. Hiervoor moeten de economische en maatschappelijke baten helder kunnen worden afgezet tegen de economische en maatschappelijke kosten. Die vergelijking kan bij het vliegen op New York of Peking anders uitvallen dan bij een vakantievlucht naar Kos of Ibiza. Vanuit die vergelijking moeten vervolgens concrete keuzes worden gemaakt die naast groei ook beperking en vermindering van vluchten inhouden.
Concreet betekent dit het volgende:
Er moet een wijze van beprijzing van de luchtvaart komen die maakt dat gestuurd kan worden op de kwaliteit van de verbindingen. Een substantiële vliegtaks kan in dat verband op steun rekenen. Beprijzing levert ook een bijdrage aan het beïnvloeden van de milieu-footprint van de luchtvaart en brengt de luchtvaart meer in lijn met andere vormen van transport en dienstverlening.
De World Health Organization (WHO) heeft onweerlegbaar aangetoond dat geluidhinder door vliegtuiglawaai gezondheidsschade oplevert. Dat houdt in dat er geen sprake mag zijn van met name opstijgen van en landen op Nederlandse luchthavens in de periode tussen 23.00 uur en 07.00 uur. Dit zijn de zogeheten nachtvluchten. Het vliegen in de periode vlak voor 23.00 en direct na 07.00 uur moet zoveel mogelijk beperkt worden.
Het is nog niet duidelijk wat de exacte gevolgen zijn van de uitstoot van ultrafijnstof door stijgende en landende vliegtuigen voor de gezondheid van omwonenden. Toch is er wel consensus dat de uitstoot zeker op de lange termijn tot gezondheidsschade leidt. Deze schade moet bij voorkeur door een gerichte bronaanpak worden tegengegaan.
Verder moet de Luchtvaartnota klip en klaar aangeven welk verkeer op welke luchthaven wordt afgehandeld en waarom. Er mag geen ruimte zijn voor commerciële partijen om te gaan shoppen.
De Luchtvaartnota moet voldoende ruimte bieden om ruimhartig te investeren in het woon/leef- en werkklimaat in die gebieden die door de luchtvaart worden belast. Het bijbehorende normenkader moet consistent zijn en consequent worden toegepast. Daarnaast moet het naast elkaar toepassen van Ke en Lden worden beëindigd en moet lokaal maatwerk mogelijk worden. De verschillen in meten en rekenen moeten beter worden gevalideerd.
Het is een fundamentele randvoorwaarde dat de herindeling van het luchtruim afgerond is vóór er besluiten rond extra vliegtuigbewegingen genomen en uitgevoerd worden. Die herindeling leidt tenslotte ook tot een hogere vluchtefficiency, dus minder uitstoot.
Vul hier uw e-mailadres in en u hoeft niets meer te missen.
Vul hier uw e-mailadres in en u hoeft niets meer te missen.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |